.

måndag 27 december 2010

Styrketräning

De som känner mig vet att jag är en person går in 100% för uppgiften när jag väljer att göra något nytt.
När jag t.ex. snöade in på datorspel så nöjde jag mig inte med att spela en timme om dagen, eller se det som ett fritidsnöje. Jag spelade för att bli bäst, få flest poäng och stiga i grader.
För de flesta låter detta rätt löjligt, men det är så jag fungerar.
För 6-7 år sedan började jag styrketräna (ett försök av många för att komma i form)
Eftersom jag höll på med brottning i min ungdom vaknade min kropp till liv, och jag blev snabbt bättre.
Problemet var att jag blev så beroende av träningen att jag till slut tränade varje dag, utan behövlig vila och tillräcklig kost.

Resultatet visade sig efter ett par månader, då jag fick sk. överträningssymtom.
Jag hade ont i hela kroppen, orkade inte ens böja mig ner för att plocka upp mina kläder, kunde bara gå korta promenader etc. Det tog mig nästan 2 år innan jag kände mig helt normal igen.
Även efter detta har känslan i korta perioder återkommit, och försvunnit igen.

Så när jag började att löpträna var jag extra uppmärksam på alla symtom på överträning. Tur i oturen var nog att min kropp inte höll för påfrestningen och jag blev tvungen att långsamt bygga upp min kropp för att klara belastningen.

Nu är det ju så att jag har anmält mig till Stockholm Marathon, med ett för mig väldigt ambitiöst mål på 3.30.
Därför räcker den vanliga löpstyrketräningen inte för att jag ska orka med den tunga tiden fram till loppet.

Med skräckblandad förtjusning tänkte jag idag att det var dags för att åter försöka mig på styrketräning i ett gym.
Det bar mig emot rent psykiskt, för jag vet att det är ett vågspel som jag inte är säker på att jag kan kontrollera.



Jag sökte på nätet efter ett gym i närheten, och blev glatt överraskad att det fanns Friskis bara ett par km från Lerberget.
Det blev hela två timmar med en "full body workout", med fokus på ben och bål.
Efteråt blev det mycket stretch och en egen yogastund i bastun.

Denna gången ska jag försöka hålla det på en lagom nivå med styrketräningen.
Jag hoppas att styrkan och uthålligheten jag fått genom löpningen gör att jag klarar träningen bättre denna gången, och att jag nu blivit så mycket äldre/klokare att jag lärt mig lyssna på kroppens signaler :-)

2 kommentarer:

  1. Kanske kan det funka om du i förväg bestämmer antal maxdagar/vecka samt vilka dagar? Så måste jag göra...

    SvaraRadera
  2. Ja, på den tiden körde jag ju max varje gång, utan vila.
    Nu är ju löpningen i fokus, så jag hoppas det går bättre denna gången.

    SvaraRadera