.

onsdag 13 oktober 2010

Svårt att trappa ner..

Jag är ju inte speciellt erfaren när det gäller det där med upplägg.
När det spritter i benen är det otroligt svårt att sitta still.

Igår skulle jag ju bara ge mig ut på en lätt jogg.
Men när jag värmde upp var det ju ett enormt schwung i benen. Jag formligen studsade fram när jag satte i fötterna.
Och när jag passerade första km på 4:16 utan att behöva anstränga mig hade jag ju inget val, utan körde på.
Resultatet blev ett präktigt PB på 5 km med 40 sekunder.

Nu ska jag FÖRSÖKA hålla mig i skinnet fram till söndagen!

2 kommentarer:

  1. Oj, om benen känns så förstår jag att det inte är lätt att hålla igen:)

    Själv tycker jag det är svårt att hitta rätt vad som passar inför en tävling. Trappar jag ner för mycket blir jag seg, kör jag för hårt blir jag svag. Och det är så mycket som ska stämma! I söndags glömde jag mig och drog i rejält med krossade linfrön i frukostgröten. Det låg som en bomb i magen när starten gick för DM på 10 km. Efter 2 km hade jag rejält knip/håll, men det släppte! Gör inte om det igen:) Bara gryn, äpplemos och sojamjölk för mig innan tävling hädanefter...

    SvaraRadera
  2. Ja, fast så här två dagar efteråt har jag faktiskt ont i benhinnorna.
    Jag hoppas att det ordnar sig fram emot helgen.

    Det är väldigt svårt att veta vad man ska äta innan lopp. Min begränsade erfarenhet säger mig att inför korta lopp så ska jag alls inte äta speciellt mycket, flera timmar innan.
    Men vid halvmara behöver jag fast föda nära inpå loppet för att energin ska räcka.
    Gryn verkar ju bra, det ska ju helst vara något som inte kommer upp igen mitt i loppet.

    SvaraRadera