.

onsdag 20 oktober 2010

Styrka och stabilitet!

Detta ska fr.o.m nu vara mitt motto!

Nu när det inte är fler lopp är mitt fokus på att köra löpskolning och styrka så mycket som möjligt!

Jag har verkligen fått smak för det där med att springa utan att ha ont.
Visst låter det löjligt, men under de 3-4 år som jag "joggat" har jag alltid haft ont någonstans.

Men det är verkligen konstigt att så många människor bara beger sig ut i spåret utan att ha förberett sig utan den minsta förberedande träning.
Man skulle ju aldrig fundera på att lyfta flera hundra kilo i bänkpress utan att ha tränat.
Ändå gör miljoner människor precis samma sak som jag gjorde, nämligen låter den enorma kraften av ett löpsteg förstöra, och mosa alla muskler/senor/ben i foten och vaderna.

Nu är det slut med det.
Efter dagens besök hos Jimmy är jag helt medveten om mina brister i vänsterfoten, och vet någorlunda hur jag ska hantera det.

I morgon är första dagen av resten av mitt liv..
Jag vet att det är uttjatat, men fr.o.m nu kommer jag att tänka långsiktigt.
Jag ska INTE lockas att springa ett lopp jag inte har planerat för, eller lockas att köra träningen fortare/hårdare än jag planerat.
Det sistnämnda är ett stort problem för mig, för jag mister fokus på träningen alldeles för ofta, och drar iväg i ett aldeles för högt tempo (nybörjarfel.. jag vet!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar