.

torsdag 9 september 2010

Planering

Jag brukar ju inte vara sådär jättebra på att planera min träning.
Men det brukar sällan vara något problem eftersom det nästan alltid börjar rycka i kroppen två timmar efter kvällsmaten.
Det som sedan händer brukar vara beroende på hur kroppen känns.

Egentligen är jag rätt nöjd med det, eftersom det ju gör att jag anpassar träningen efter hur jag mår.

Men nu har jag tänkt försöka lägga upp ett program som jag kan följa.
Fast jag är lite rädd att det ska förta glädjen av träningen, om jag måste följa strikta rutiner.
Förhoppningsvis ger resultaten så pass mycket motivation att jag blir ännu mer inspirerad.

Planen fram till nästa lördag är:

Fre. 10/9 - 5 km i hårt tempo (försöka hålla 4:30 tempo).
Sön. 12/9 - 15 km i lugnt tempo 5:20-5:30
Mån. 13/9 - Intervaller 10 x 500 i 4:00 tempo. Intervallvila 3 min.
Ons & Tor. 15-16/9 - Uppmjukande pass 5 km.

5 kommentarer:

  1. Det är roligare att träna med lite struktur tycker jag. Annars blir det lätt samma lunk i bekvämlighetszonen.

    SvaraRadera
  2. Lite struktur är aldrig fel tror jag men det får inte ta bort glädjen i träningen. Vill man hoppa över ett planerat pass ska man kunna göra det med gott samvete.
    Tycker ditt upplägg ser bra ut! :)

    SvaraRadera
  3. Anneliten: Ja, jag ger det ett försök.
    Att prova nya saker kan ju aldrig vara fel:-)

    Daniel: Det är nog det jag är lite rädd för, dvs. att om jag hoppar över så förskjuter jag hela schemat, och kommer i en situation när jag hela tiden ska planera om.

    Tack för kommentaren om upplägget:-)
    Jag har ju många inspirationskällor här på nätet:-)
    Kanhända att jag provar på en av dina stegar någon dag..

    SvaraRadera
  4. Ville skrivit lite mer om ditt upplägg igår men hann inte riktigt med det. ;)

    Bra att du kör olika tempo på passen, viktigt är att du håller lugnt tempo på långpasset och bara flyter på. Stressa inte på det som sagt för det ger bra resultat ändå. Egentligen kan det vara bättre att gå på tid istället för distans så att du exempelvis bara låter benen vara ute och rulla på i låt säga 1½ timme och sedan får distansen bli vad den blir.

    Tänk också på att du varierar veckorna så att du låter kroppen "hämta hem" all din träning så får du bra utdelning och håller dig lättare skadefri. Vad som är en intensiv vecka är individuellt för just dig men låt säga att du kör 3-4 omväxlande löppass i 2-3 veckor och sedan kör du en återhämtningsvecka där du bara lägger in 2 löppass och kanske ökar på med lite styrka istället.
    Pulserar du träningen på detta viset kommer du också kunna öka på mängden under dom intensiva veckorna sedan är det upp till dig själv var du vill lägga din gräns :)

    Ett viktigt "motto" att också ha med sig när man tränar efter ett program är att "inget pass är viktigare än kontinuiteten i träningen" Känns det inte rätt så bara hoppa över pass med gott samvete...
    Oj, nu blev det långt! ;)

    SvaraRadera
  5. Långt men innehållsrikt!

    Det där med distans/tid är ganska intressant.
    Jag är fortfarande inne i en känsla som säger mig att jag ska avklara distanser, det gör att det i mitt huvud blir lite luddigt om jag inte tänker tempo och distans.
    Det kanske ändrar sig när jag kommit upp i träningsmängd.

    Ska tänka på det där med variation, det är väl en av de fördelarna som struktur kan ha.
    Tidigare har jag som sagt lyssnat på kroppen istället för att fundera på hur mycket jag faktiskt har belastat kroppen.

    Men min kropp är extremt dålig på att tala om hur den faktiskt mår.
    Så när mina återhämtningsveckor kommer är det för att jag kört mig helt slut.

    Generellt ska jag bli mycket bättre på att köra styrka, och jag har ju just börjat med det.
    Så det är kanske inte så konstigt att kroppen inte pallar med det jag utsätter den för..

    SvaraRadera