.

tisdag 7 september 2010

Hälsenan

Intervallerna igår gick faktiskt helt ok.
Orken fanns och jag kunde trycka på optimalt med min nyfunna teknik.
Det kommer att ta ett år innan jag har styrkan och tillräckligt bra teknik, men det är ju otroligt inspirerande att ha något så stort framför sig.
Jag är ju så lustigt funtad att jag bara blir mer och mer inspirerad ju mer motstånd jag möter.
Antagligen är det för att jag lagt ner så mycket tid de senaste åren på att komma så här långt (även om resultaten är blygsamma), att det helt enkelt är omöjligt att inte fortsätta.
En större skada hade nog tagit mig mycket hårt.

Därför lyssnar jag nu väldigt mycket på kroppen, och belastar inte om jag upptäcker att jag håller på att bli överbelastad.
Den senaste tiden har jag känt av ett litet burrande från utsidan av hälen.
Det är inget som stör mig, och brukar först dyka upp efter träning, och då inte vara något som gör ont.
Ungefär som att det är en nerv som är i kläm eller inte trivs i skon.
Det är precis som att det liksom hoppar när jag promenerar efter ett träningspass.
När jag känner på stället så är det inte svullet, utan möjligtvis som en mycket liten vätskeansamling.
Men idag känns området faktiskt på gränsen till irriterat.

Jag har sökt en del på nätet, men tycker inte att det passar någon av beskrivningarna. Det är heller inget som påverkas av de excentriska tåhävningarna jag gör 3 x 20 av om dagen.

Någon som har ett tips?


3 kommentarer:

  1. Jag hade i vintras lite problem med nerver som kom i kläm runt fotknölen på sidan. En ortopedtekniker kollade på foten och sa att det var lite trångt där precis runt om, alltså under och upp en bit bakom knölen. Vet inte om det skulle kunna vara något sådant?
    Jag fick gjutit ortopediska bäddar som jag nu springer i för det mesta. Fick dom egentligen för att avhjälpa ett annat problem men detta med att "saker" kom i kläm runt knölen försvann i samma veva.

    SvaraRadera
  2. Går igenom liknande förändrigsarbete som dig vad gäller löpsteget. Ibland känns det som att det "lossnar" och finns bra tryck. Men samtidigt upplever jag att det är påfrestande eftersom jag hela tiden får jobba aktivt för att inte falla tillbaka i gamla mönster!

    SvaraRadera
  3. Daniel: Tror faktiskt att detta kom efter att jag började med mina DS Trainer. Kanske ska ta och köpa ett par andra skor och alternera med. Enligt Jimmy är jag numera för lätt för mina älskade Kayano.
    Tror att du har rätt i att det är lite trångt precis under knölen, skase om jag kan åtgärda det.

    Katarina: Känner att jag går och tänker hållning, löpsteg och fotisättning hela tiden, t.o.m när jag går upp för trappan på jobbet. :-)

    SvaraRadera