.

onsdag 5 januari 2011

Vafaaaaax...

Jag skrev i mitt senaste inlägg att jag hoppades att jag äntligen lärt mig att springa på löpband.
Så är det INTE.




I måndags (dagen efter mitt tvåtimmarspass på löpbandet) svullnade vänsterfoten och vaderna kändes som köttfärs.
Jag förstår inte att det ska vara så stor skillnad på att springa utomhus och att springa på löpband??

Den som har ett bra tips på löpbandsteknik får gärna kontakta mig, för nu ger jag upp!
Om jag så ska köra vartenda pass i halvmeter snö resten av vintern, så kommer jag inte att gå tillbaka till bandet innan jag är säker på att jag inte blir skadad.

Just nu har jag vääääldigt ont från stortåns "rygg", upp till knölen på ovansidan av foten.
Dessutom är jag väldigt stel från knäna och ner!


För att inte helt stanna upp i träningen körde jag ett Core Bosu pass på friskis igår.

Det var helt ok, och det gick bra trots smärtan i foten.
Jag får fundera ut någon annan alternativ träning, samt köra lite styrketräning så att jag inte börjar klättra på väggarna här.

14 kommentarer:

  1. Usch då inte roligt! Hoppas att du blir bra snart! Tyvärr inget bra tips på just löpbandsteknik... jag springer hellre i snön :)

    SvaraRadera
  2. Har inga tips om löpband, möjligen skulle man sätta hjul på den så man kunde komma ut en sväng.

    Läste med intresse dina erfarenheter av styrketräningen, hur det blev ett gift, en mani att träna dagligen och så till slut så håller inte kroppen. Det påminner mig att man ska vara glad när problemen är övergående på nån vecka eller ett par månader. Det kan alltid vara värre... tyvärr.

    En god fortsättning på 2011 önskas, det är bara att ösa på så får vi se hur mycket som hinns med.

    SvaraRadera
  3. Aj inte bra. Har du någon lutning? jag har kört 1,5 grad lutning. Sen kanske du ska spela in en film snutt och kolla hur du landar vid nerslaget på bandet. Du kanske kör med för lite dämpning på skorna? eller landar för mycket på framfoten och belastar fel på något sätt. Har inget konkret svar. Hoppas du blir bättre snart. Jag har helt hoppat löpbandet och kör bara utomhus eller på bana inomhus. Säg till om du vill köra ett Intervall pass i Hbg någon kväll.

    SvaraRadera
  4. Emilia: Nej inte roligt alls!
    Jag kör på med en massa alternativ träning nu, dessutom massor av tåhävningar och nervsensibilisering.

    Badgear: Ja, man ska vara försiktig om man har den sortens tendenser. Nu lät det kanske som att jag var Hulken, och stor som ett hus, men det var jag verkligen inte. Överträning drabbar minst lika ofta nybörjare som inte kommit igång med träningen ordentligt.
    Jag håller med om att man ska vara tacksam, det låter kanske löjligt, men varje gång jag springer är det en liten röst i mig som är otroligt glad och stolt över att jag klarar av att träna, och som pushar mig framåt.
    Nu hoppas jag bara att skadan inte blir långvarig.
    En god fortsättning till dig också! :-)

    Adam: Jag kör med 2% lutning.
    Bra idé med att spela in, jag springer ju oftast ensam, men kan ju se om det finns någon som vill hjälpa mig att spela in.
    När det gäller dämpning, ska man ha väldigt dämpade skor på löpband? Jag menar, bandet är ju väldigt mjukt? En kompis tyckte att jag skulle köra med helt odämpade skor så nu blir jag ju lite tveksam. Jag tror att du har rätt i att jag belastar fel, men jag tycker att det är lite lustigt att det bara händer när jag kör löpband.
    Jag kör GÄRNA intervaller i HBG! Går det även bra på helgerna, eller kör du mest på vardagarna?

    SvaraRadera
  5. Har själv fått ont i hälsenor av löpband. Naprapaten påpekade då att det blir små "knyckar" när foten landar på bandet eftersom det rör sig i motsat riktning mot fotisättningen. Landar man på framfoten blir det ett mikroskopiskt stopp. Alltså inte så skonsamt som man kan tro... Gissar att det är extra viktigt att landa under kroppen och inte framför, men det är en amatörgissning.

    SvaraRadera
  6. Tror också på det Anneli skriver. Se till att verkligen få in foten under dig så det inte "knycker" till av "bromseffekten" det blir mot bandet.
    Jag hade inte satsat på uppbyggda skor när det gäller bandet då den kraftigt uppbyggda hälen gör det svårt att få in foten under sig.
    Vad kör du för skor på bandet?

    SvaraRadera
  7. Anneliten: Jag tror att du har rätt.
    Det kan hända att foten hamnar längre fram när jag springer på löpbandet, eftersom jag känner mig trängd och stressad över att springa på den begränsade ytan. Jag känner också att fotisättningen inte känns bra, men eftersom foten ändå landar mjukt har jag inte funderat så mycket på det.

    Daniel: Jag försöker verkligen att "följa med bandet" i isättningen, men när det går fort är det inte säkert att jag lyckas så bra.

    Jag kör med mina vanliga skor, DS Trainer.. Har även provat med mina gamla Kayano, men precis som du säger, så var det svårt att få in foten under kroppen pga. den höga hälen!

    SvaraRadera
  8. Thomas, det är bättre att springa i naturliga element. :-)

    SvaraRadera
  9. Det där med skor är nog väldigt individuellt och själv kan jag inte springa i Asics för dom flesta är för mjuka och svampiga för mig.
    Ska du satsa på löpband så hade jag testa lite lättviktare så som Adidas Adios, Puma Roadracer, Saucony A3 och gillar du Asics så kolla på deras Noosa. Ta en tur in till Löplabbet eller Runners och testa runt på deras band hur känslan är. Bra skor att ha ute också under snabba pass och tävling. :)
    Annars bara skit i bandet och gör som Easec skriver ;)

    SvaraRadera
  10. Annelis svar är mycket bra och sen är det som med allting annat som r nytt. Du måste vara försiktig i början! Du gjorde ju en rivstart! Vattenlöpning är bra alternativträning. Och spinning/cykling. :-)Själv kör jag 95% ute. Mycket bättre! Krya på dig!

    SvaraRadera
  11. Easec: Håller med! Jag var väldigt fast i min tro att jag aldrig mer skulle springa på ett löpband innan denna vintern kom!

    Daniel: Tillsammans med Emilia gick vi igenom en väldig massa skor på Löplabbet, men det var inte ett enda par där samma goa känsla fanns. Men skorna du nämner jag har inte provat(tror jag), så det får bli nästa pryl på handlelistan;-)

    Ingmarie: Jag kollade in dina inlägg om vattenjogg, och det måste ju vara det absolut bästa och skonsammaste för uppbygnad. Problemet är precis som du nämnde när du var här i Malmö att det inte riktigt finns något bra ställe att utöva det här. Någon som har ett tips?
    Jag har kört en del spinning för något år sedan, men det passar inte mig. Det ska vara en väldigt karismatisk ledare för att jag inte ska tycka att det är tråkigt(ungefär som på löpband).

    SvaraRadera
  12. Jag, brukar köra varannan Söndag 0900-1100 inomhus.Så idag är det dags med lite sprint. Sista megapasset innan tävlingen på fredag.

    SvaraRadera
  13. På Kockum fritid kan du vattenlöpa. Dessutom får du låna bälten helt gratis.

    SvaraRadera
  14. Adam: Lycka till på fredag!

    Katarina: Tack, det visste jag faktiskt inte.
    Ska ta och sätta igång...

    SvaraRadera