.

måndag 7 februari 2011

Sjukgymnastbesök

Dagen började med ett mysigt yogapass.
Mitt på dagen bar det av till sjukgymnasten, som i detta fallet var självaste SpringarMange.
Magnus är en mycket erfaren och duktig löpare, dessutom är han en av männen bakom sajten hemövningar.com

Han kom ganska snabbt fram till att det är min höftböjarmuskel som inte mår bra. 
När jag sade att jag ju har ont på flera olika ställen berättade han att det hänger ihop och om jag bara får rätt på höftböjaren, så kommer resten också att ordna sig.
Efter att har masserat den i ett par minuter gick faktiskt kroppen igång utan större problem.

Han tror att det går bra att springa, men att köra på med flera korta rundor och försöka komma upp i volym på det viset istället för långpass. 
Det är helt ok för mig... bara jag får springa!

Sedan... den eviga frågan... ska man stretcha??
Under hela sommarsäsongen stretchade jag inte ett dugg, och var frisk nästan hela tiden!
Nu stretchar jag, och det känns som att jag bara gör allt värre!
Magnus stretchar inte, förutom när det gäller rehab.
Antar att yoga är lösningen?

Kunde faktiskt inte låta bli utan drog direkt ut på en liten runda när jag kom hem..
Ett par små kilometer.. inte många men ack så viktiga. Pulsen rusade nästan direkt upp i max och andningen blev tung. 
Det var SÅ HÄRLIGT!...

På söndag är det Alla hjärtans löpning! med efterföljande brunch!
Ser verkligen fram emot att få kuta tillsammans med en massa trevliga människor, både på land men kanske blir det även lite vattenlöpning.. DE NI! :-)

6 kommentarer:

  1. Är höftböjaren överansträngd, eller vad var felet med den?
    Angående vattenlöpningen är ju jag ingen expert. Är höftböjaren överansträngd tycker jag nog ändå att du borde vara försiktig med vattenlöpning, just för att det belastar den muskeln ännu mer än vad löpning på land gör. Men som sagt, jag utgår bara från hur jag upplevde det själv.

    Kolla lite med Queen of Vattenlöpning Ingmarie annars. Hon kanske har något bra att säga :)

    SvaraRadera
  2. Queen of vattenlöpning här. ;-) (TACK!) kan/får du springa på land så kan du kuta i vattnet med men du får vara försiktig. Inga hårda intervaller utan bara lugn distans.Minsta ont så avbryt! Brunchen är det dock inga som helst problem med! Den klarar alla höftböjare av!:-)

    SvaraRadera
  3. Ta det lite easy nu i början så kommer det gå bra. Du låter laddad men maxpuls på första test-passet???....håll igen lite så ska du se att det kommer gå fint ;)

    SvaraRadera
  4. Sara: Ja det verkar som att den är överansträngd. Men inte mer än att jag kan springa, enligt honom är det inte så farligt som det känns !? Idag vaknade jag som en 90 åring igen, men med lite stretch gick det något bättre. Antar att det är att köra på med smärtan, och mjuka upp så mycket som mjligt efteråt. Har upptäckt att min dotter är en hejare på det där med stretch, hon håller ju på med cheerleading och är rena sjukgymnasten numera.

    Ingmarie: Jag vill verkligen prova vattenlöpningen, och jag lovar att ta det lugnt! Brunchen klarar vi nog lättare av :-)
    Ska bli kul!

    Daniel: Jag har MYCKET svårt att styra mig när jag har varit borta ett tag. Lovar att det inte ska upprepas :-)

    SvaraRadera
  5. Åh hej! Tack så mycket!

    Kul att hitta till fler bloggar i malmö, synd bara att jag inte kan vara med på söndag!

    SvaraRadera
  6. Tack själv Cissi!

    Det går fler tåg!!

    ;-)

    SvaraRadera