.

tisdag 22 februari 2011

Dags att göra något

Jag är ju i full gång med att återhämta mig från mina höftproblem.
När jag funderar över varför problemen har kommit är det säkert flera olika faktorer som spelar in.

  • Snabb ökning av mängd
  • Avsaknad av teknik.
  • Ett par trivselkilo

Den första punkten löser ju sig själv i och med att jag nu bara springer ett par dagar i veckan

Tekniken försöker jag jobba på varje gång jag är ute och rör mig. 
Tyvärr är jag inte begåvad med någon naturlig teknik och måste jobba mycket mer än de flesta för att det inte rentav ska se komiskt ut.
Jag blir irriterad varje gång jag får se en bild på mig själv springande.
Det finns så otroligt många förebilder, både på nära håll och på youtube mm. Så det beror alltså inte på att jag inte vet hur det ska se ut, utan på att jag inte är tillräckligt bra på att utföra det i praktiken.
Jag får jobba hårt på det där, så att jag kan nå dit jag vill med min löpning..

När det gäller vikten vet jag ju hur jag ska göra, det gäller bara att vara tillräckligt motiverad.
Förra gången jag tappade vikt kunde jag motivera mig genom att jag var stor och mådde dåligt på många sätt.

Denna gången ska jag fokusera på att det hjälper mig att kunna springa, och efter hand även springa fortare.
Den senaste tiden har min mathållning inte varit speciellt bra, en hel del onyttigt har slunkit in och jag vet att bara jag slutar med detta och ökar min fysiska aktivitet så kommer vikten att rasa.
Planen är att gå ner från 76kg till 70 kg på ett par veckor. 
För att motivera mig ytterligare kommer jag att försöka skriva om det här i bloggen.


11 kommentarer:

  1. Jag kan få dem där kilona av dig. Jag har tappat för mycket nu nämligen. För att få upp snabbheten på sprinten skulle jag behöva 2-3kg muskler i benen. Men nu jobbar jag på det. Kör hårt Thomas!

    SvaraRadera
  2. Jag har funderat på en matdagbok i bildformat där jag lägger upp allt jag äter.
    Känns inte så kul att lägga upp glass sju dagar i veckan. Glass med topping dessutom.
    Glass på helgen är helt OK tycker jag. Men inte varje dag.

    Man kommer undan med mycket mer extravikt på cykel (iallafall här som är så platt). Men springer man tycker jag det ger utslag direkt på både km tider och hur leder/ligament mår.

    SvaraRadera
  3. Å jag hade också velat få ordning på tekniken. Vi får hyra in Daniel som PTT (personlig tekniktränare) :)

    SvaraRadera
  4. Du kommer fixa viktiminskningen galant! Tekninken kommer du säkert också att få kläm på snart!

    SvaraRadera
  5. Adam - Jag kör igång fettsugen.. ska vi säga att jag lämnar över dem i slutet av veckan? :-)
    Lycka till med muskelbygget!

    Katarina - Ingen dum idé!
    Alla dessa märkliga energidagböcker känns som ganska "outdated".
    När jag tappar vikt blir jag väldigt polariserad. Allt dåligt är dåligt och allt som är bra är bra.. dvs, ät inte chips, och rör på dig så mycket du kan!
    Någon cyklist blir jag aldrig.. men når jag så långt att jag med gott samvete kallar mig löpare är jag glad :-)

    Anna - Ja, Daniel har ju liksom koll på det där.. kanske vi kan locka honom till en masterclass någon dag :-)?

    Linda - Tack för att du tror på mig, det är sådana som du som driver mig framåt!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Roligt att jag kan bidra till inspiration Thomas! :)
    Vill du får bra teknik nu när du inte får springa så mycket mängd så satsa på att springa backe! Det ger resultat och gör dig starkare!!! :)

    SvaraRadera
  7. Skit i kolhydraterna och kör LCHF! Du blir mättare, får mer energi, blir mindre sötsugen, lägre blodtryck, piggare och gladare OCH du går dessutom ned i vikt! Hokus pokus?? Nä, bara mat som får vår kropp att prestera maximalt. Läs gärna Björn Ferrys bok, den är kanon!

    SvaraRadera
  8. Daniel - Jag tycker också det är roligt! :-)

    Det kommer helt klart att bli mycket backe nu.. Teknik & styrka:-) Dessutom bor jag ju inte mer än ett stenkast från Bulltoftabacken.

    John - Jag får ta och kolla in Storumanexpressens bok :-)
    Eftersom jag är multiallergiker är det ganska begränsat vad jag kan äta.
    Men jag gör mitt bästa för att hitta rätt i matdjungeln.
    Det brukar bli mycket protein i samband med träning, och de kolhydrater jag stoppar i mig är för det mesta med lågt GI. Jag brukar faktiskt inte behöva lida alls, bara fokusera och tänka en gång extra när jag ska äta.

    SvaraRadera
  9. Oj. Teknik ja.
    Så mycket som jag tjatar om teknik i kickboxningen, precis lika mycket skiter jag i tekniken när jag springer. Jag måste ta tag i detta!!

    SvaraRadera
  10. Andrej - Gör så, lycka till! Det är ju tyvärr ofta inte förrän det går snett som man annars börjar fundera på orsaken till problemet.

    SvaraRadera
  11. är du multiallergiker ska du söka svaren på denna sidan för att bli fri från besvären:

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

    SvaraRadera