.

söndag 16 januari 2011

Söndag igen

Livet står just nu lite på standby för familjen Trulsson Ståhl.

Svärmor har haft cancer i ett par år och nu verkar hon inte kunna stå emot längre.
Hon har trots allt ändå kämpat väl mot sin hårda motståndare, genom strålning, cytostatika och med en kampvilja som skulle ta henne igenom vilket ultralopp som helst.

Precis innan jul åkte hon in på Helsingborgs lasarett och blev inlagd, eftersom hon inte längre kan gå.
Cancern trycker mot en nerv i ryggen och nu kan hon alltså inte röra sig. 
Läkarna har fått kontroll över smärtan genom en hög dos av morfin, men det gör istället att hon nästan inte alls är kontaktbar.
Hon har dessutom svåra hallucinationer.

Det känns hårt att se en människa som i alla sina 83 år har varit en stark kvinna bli så svag, hon som tills för något år sedan flyttade sitt piano själv, och vandrade långa promenader.
Hon har själv uttryckt önskan att det snart ska vara över, så det hoppas vi på för hennes skull...


Ovanstående överskuggar som sagt tillvaron just nu, men jag har ändå tränat på som vanligt!

När jag tittade igenom mina pass såg jag att jag i stort sett inte har kört något riktigt högpulspass den senaste månaden. 
Jag körde ett kort pass igår, och det kändes helt underbart att både få springa på barmark, och att få ha genomsnittspulsen på 90%. 
Det ska bli SÅ härligt att få sätta igång med de kvalitetspass som kommer den närmaste tiden!

Idag körde jag ett långpass på 17,5 km i ett ok tempo. 
Jag är fortfarande långt från att kunna springa i mitt planerade tävlingstempo, men det är ju 4,5 månad kvar:-)

Skadorna håller sig faktiskt nästan i schack just nu... håll tummarna att det fortsätter så!

Den närmaste veckan ser ut så här:

MÅNDAG 17 JANUARI

Träningspasset totalt: 0 min 0 km
TräningsformTidSträcka
Cirkelfys60 min

TISDAG 18 JANUARI

TräningsformTidSträcka
Träning med Mats och Adam i Helsingborg



ONSDAG 19 JANUARI

Träningspasset totalt: 40 min 6 km
TräningsformTidSträcka
Distans lätt32 min6 km


TORSDAG 20 JANUARI

Träningspasset totalt: 90 min 14 km
TräningsformTidSträcka
Uppvärmning16 min3 km
Koordinationslopp3 x 100 m
Snabbdistans37-38 min8 km
Nedjogg16 min3 km


FREDAG 21 JANUARI

Träningspasset totalt: 0 min 0 km
TräningsformTidSträcka
Vila

LÖRDAG 22 JANUARI

Träningspasset totalt: 70 min 8 km
TräningsformTidSträcka
Distans lätt42-43 min8 km
Styrketräning15 min



SÖNDAG 23 JANUARI

Träningspasset totalt: 125 min 21 km
TräningsformTidSträcka
Långpass lätt fart112-116 min21 km


8 kommentarer:

  1. Inte lätt med krämpor och sjukdommar i den åldern. Ibland är det bättre att de gamla slipper lida och att det går fort. Min morfar hade både alzaimers och parkinson och kände knappt igen mig de sista 5 åren =(

    Ser fram emor att träffa dig på tisdag kväll. Ha det gott och sköt om dig.

    SvaraRadera
  2. Så otroligt respektfullt av er att lyssna på vad eran svärmor önskar. Jag ser tyvärr motsatsen varje dag och det gör mig så oerhört ledsen. När jag blir gammal vill jag välja själv och hoppas att mina anhöriga respekterar det.

    Att du orkar fortsätta träna fast ni är i denna ledsamma sits gynnar alla. Man orkar mer helt enkelt. Man orkar MED mer.

    Kör på, själv har jag löpvila i två veckor på inrådan av Jimmy. Min fot vill inte bli bra så nu blir det cykel, cykel, cykel och så hoppas jag att jag kan springa lite till innan jag lägger löpningen åt sidan för denna säsongen.

    SvaraRadera
  3. Hemsk sjukdom det där. :(
    Bra att du orkar träna. I sorg och svåra situationer så är det skönt att låta hjärnan och tankarna vila genom just att träna!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Adam: Det är aldrig trevligt att avsluta sitt liv med sjukdom. Det bästa hade varit om man bara säckade ihop en dag och försvann när det var dags.
    Jag ser också fram emot imorgon! Ska bli roligt att träffas, och gött att få träna inomhus!

    Katarina: Svärmor har alltid varit tydlig med vad hon vill. När hon säger att hon inte vill mer är det för att hon verkligen menar det.
    Jag tror och hoppas också att folk runt omkring mig har modet när det blir dags för mig.

    Just nu finns inget alternativ till att träna. Min kropp kräver träning, denna veckan blir det 6 dagar om jag kör alla planerade pass. Vi får väl se om jag orkar med det :-)

    Hoppas verkligen att din fot blir bra av din vila! Loppen i sommar förtjänar ditt deltagande :-)
    Jag ska till Jimmy igen på torsdag, det där med klippkort var verkligen allvarligt menat!

    SvaraRadera
  5. Emilia: Ja, det är en av gåvorna som hård fysisk träning ger!
    Så är det för det mesta för mig, ju jobbigare livet är, ju mer tränar jag :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. När jag har det tufft runt omkring mig är träningen det som får mig att orka men det sticker ont i många människors ögon... Som om saker och ting blir bättre för att man inte tränar! Må din svärmor få lindring i det svåra! Det är en eländig sjukdom utan något gott alls.

    SvaraRadera
  7. Tack för omtanken Ingmarie :-)

    Jag förstår bara inte varför man i vissa tillfällen uppfattas som präktig och/eller som ett hot bara för att man tränar?
    Antar att folks egna dåliga samvete kommer fram i ljuset..

    SvaraRadera
  8. Vad tråkig att läsa. Hoppas som Ingmarie skriver att din svärmor snart får lindring! Och det är definitivt folk dåliga samvete som sticker fram trynet. Håll i din träning - den gör att du orkar!

    SvaraRadera