.

onsdag 12 januari 2011

Mortons neurom

Tidigt i morse var jag hos min Naprapat och fick rett ut vad som orsakar mitt problem.

Jag vet sedan tidigare att både mitt vänsterben, och min vänsterfot är väldigt mycket klenare än högerfoten.
Varje gång jag kör styrka eller andra övningar kör jag alltid vänsterbenet lite extra för att jobba upp styrkan.
Men uppenbarligen har jag inte gjort det tillräckligt.

När jag springer på löpband säckar mitt fotvalv ihop fullständigt, utan att jag märker det (pga. löpbandet är så mjukt). Vid kortare turer har jag inte känt av det så mycket , men två timmar senast var för mycket för min stackars vänsterfot.

När fotvalvet inte orkar mer lägger det sig platt, och pressar ihop nerven som går ner mellan tårna.
Det som vanligtvis brukar benämnas som Nortons neurom är när nerven mellan tvåan och treans tå blir drabbad.
Mitt sitter mellan ettan och tvåan men gör vansinnigt ont!

Jag ska skaffa en Pelott för att stödja fotvalvet på vänsterfoten och hoppas att det räcker!

Ikväll kör jag igång med löpning igen :-)

12 kommentarer:

  1. Det är alltid skönt när man får reda på orsaken till skador och lösningen på desamma. Hoppas att din löpning löper smärtfritt snart, Kör hårt!

    SvaraRadera
  2. Det där eländet har jag också haft problem med. För mig hjälpte det att byta skor. Ont som attan gör det i alla fall. Hoppas pelotten hjälper!

    SvaraRadera
  3. Usch inte roligt. Jag såg också det på löpbandet när du sprang, de skorna vi hittade var de där du såg jämnast ut just då. Berättade du vilka skor du sprang med idag för honom? Hoppas pilotten hjälper! Kramelikram

    SvaraRadera
  4. Det var då en jäkla skit! Jag har också mycket problem med mina fötter - har väldigt höga fotvalv i kombination med extremt överrörliga leder. Jag fick inlägg med pilotter och stöd för hålfot, men använder dem knappt för jag får sånna otroliga skavsår. Men jag har hittat bra skor som stöder. Hoppas att pilotten hjälper dig :)

    SvaraRadera
  5. Inget kul men bra att du fått reda på vad som felar. Kör inte du redan med ortopediska fotbäddar?
    Själv hade jag lite konstiga känningar för ett år sedan och skaffade ortopediska bäddar från Ortolab som har en pelott undertill. Har inte haft några problem sedan jag började med dessa bäddarna, använder dom dock bara på distanspassen då dom är lite tunga när man vill köra fort och på tävling.
    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  6. Adam: Jag håller med, jag har haft känningar av detta tidigare, även om det har varit i mindre skala. Nu vet jag i alla fall vad det är för något.

    Anna: Ja, det gör väldigt ont, dessvärre känns det inte så mycket just när man springer, det kommer istället smygande sådär lite obehagligt efter duschen. Det kan även vara så att mina skor är på upphällningen, kanske ett bra tillfälle att köpa nya ;-)

    Emilia: Det lustiga är att jag också såg det på videon den där gången. En del kan jag ju justera med skor, men jag tror också att jag måste jobba otroligt mycket med tekniken. Det kommer ju mer och mer, men just nu känns det inte som att det kan gå fort nog.

    Sara: Det låter inte kul! Jag funderade också på det där med att det kanske skaver. Jag tycker nämligen att skorna sitter perfekt som de gör. Jag ska kanske kolla på ett par alternativa skor så att jag inte belastar precis på samma sätt hela tiden.

    Daniel: Nej, jag gör inte det. Jag fick gjort ett par formgjutna inlägg på IMC, men de slet verkligen upp mina fotsulor. Ortolab har jag tittat på förr, kanske dags att göra det igen!

    SvaraRadera
  7. Oh, jag har också haft Morton. Testade pelotter till en början, men nu har jag ortopediska inlägg. Tror att de hjälper, har i alla fall inte känt något sedan jag började springa med dem. Men det viktiga för mig var att jag fick stötvågsbehandling tre gånger hos min naprapat. Det var obehagligt som fan, men det fixade nervklämningen och tog bort smärtan fortare än den hade gjort om den fått självläka under tiden jag använde inläggen. Det innebar att jag kunde börja springa fortare än om jag inte fått behandling. Stötvågspistolen är the shit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese! Får jag fråga om du fortfarande är fri från Morton och var du fick din behandling? Jag är desperat :(

      Radera
    2. Hej Therese! Får jag fråga om du fortfarande är fri från Morton och var du fick din behandling? Jag är desperat :(

      Radera
  8. Therese: Det låter mycket intressant!
    Jag måste säga att det redan känns bättre för mig.

    Jag har kört alt. träning samt sprungit ute, utan så stora problem.
    Hittills har det gått över ganska fort varje gång jag fått det, så framöver ska jag fokusera på att låta bli att få det igen!
    Men det är ju bra att veta att det finns behandling att få om det inte funkar!

    SvaraRadera
  9. Hur kändes din Mortons? Jag har ont i mellanfotsbenen, men det är mer skarp smärta och vad jag kan läsa så ska Mortons vara mer dov? Är du helt bra nu från Mortons med pelotten?

    SvaraRadera
  10. Jag vet inte helt hur jag ska beskriva det, mitt var nog också ganska skarpt. Men efter uppvärmning gick det bort.
    Jag får känningar ibland, de gånger som jag gått med andra skor än de med pelott, som försvinner igen efter ett par dagar..

    SvaraRadera