.

tisdag 25 januari 2011

Alternativ träning

Då har en vecka gått, och jag har i princip inte tränat ett dugg.
Det känns ovant, även om vissa av mina muskler har verkligen njutit av vilan.
Jag känner mig riktigt fräsch, och hade gärna kört för fullt nu.
Men min ljumske klagar fortfarande och känner sig seg. 

Visst är det lite bättre men jag kommer nog att få dras med det här ett bra tag.

Den som håller på med löpning, eller tränar något annat med en klar målsättning vet hur psykiskt jobbigt det är att bli skadad. Löpningen för mig är det ultimata sättet att uppnå njutning, hälsa och glädje på en och samma gång.
Och som det är nu är det en dum skada som stoppar mig från att uppleva detta!

Självklart börjar jag att fundera på om jag ska ändra min målsättning för hela året, eller om jag ska riskera allt genom att köra på som tidigare.
Som det ser ut nu får min målsättning med maran bli att genomföra den, men först ska jag ju bli frisk.

Därför har jag börjat leta efter aktiviteter som är skonsamt för ljumsken, men som ändå ger bra träning. 

Så idag har jag begått min yogapremiär på Friskis.
Det var Jag tillsammans med ca. 30 kvinnor i varierande ålder, samt en herre i 60 årsåldern.
Jag måste säga att jag är rätt förundrad över hur vig jag faktisk blivit de senaste åren.
Det kan ju också ha att göra med att det var ca. 20 kg sedan jag utförde den sortens övningar senast.

Trots mitt kön tror jag att jag smälte in ganska bra, även om jag såg att några av de mest hårdhudade yogisterna smålog när jag försökte mig på de mest avancerade ställningarna.

Ljumsken gnällde lite grand, och jag är verkligen svag i muskeln (får ta och ta reda på vad den där muskeln heter).
Men det gick bra att genomföra alla rörelser, det gör mig hoppfull att jag ska kunna köra på med yoga tills jag är ok för löpning igen.

 

7 kommentarer:

  1. Jag tror yoga gör underverk för en stel löparkropp. Tyvärr är det den träning jag oftast prioriterar bort när tiden blir knapp. Så man får passa på när man inte kan springa. Skönt att det gick bra för dig och att inte tanterna skrämde bort dig :)

    SvaraRadera
  2. Jag har som mål att köra ett yogapass med instruktör och sen själv. Tror det är bra oavsett om man är hel eller skadad. :-)

    SvaraRadera
  3. Anna: Jag håller med! Yoga och även Myrtl gör förhoppningsvis susen!
    Synd att man ska bli skadad INNAN man fattar vinken:-(
    Tanterna får besök i kväll igen.. ser verkligen fram emot det!

    Ingmarie: Jag är inte så avancerad att jag gör yoga på egen hand än, måste nog lära mig övningarna lite bättre först :-)

    SvaraRadera
  4. Tror också att Yoga är bra, framförallt annan alternativ träning när man inte kan göra det man egentligen vill, förstår din frustration!
    Och bra av dig att våga dig dit bland alla kvinnor! :)

    SvaraRadera
  5. Hannas Mamma: Visst vågar jag! Dessutom har jag inte så mycket val!
    Frustration är bara förnamnet... det kommer att dröja innan jag är tillbaka som vanligt igen :-(

    Sara: Visst är det!
    Jag gör ju sällan något med måtta, jag kör det 3 dagar i veckan nu! :-)

    SvaraRadera
  6. Är det bara 119 dagar kvar till maran?! Hua.
    Jobbigt med ljumsken, onekligen riktigt irriterande när man vill men inte kan träna. Tycker du är klok och visar mental styrka som tar det lugnt.

    SvaraRadera