.

onsdag 25 augusti 2010

Vilar

Ja, vad kan man säga?
Måste säga att jag är lite stolt över att jag lyssnar på min kropp och inte ger mig ut och springer när benen inte känner för det.
Problemet är bara att tiden börjar rinna ut.

Det är nu 3 dagar kvar till Midnattsloppet och svullnaden har bara börjat så smått att gå ner. Vanligtvis brukar jag köra med kompressionsstrumpor, men denna gången verkar det inte vara nog.
Får nog åka inom apoteket och köpa lite voltaren.

Innan detta inträffade hade det annars gått rätt bra ett tag nu, utan större problem.

Mitt stora mål är att i framtiden kunna springa varje dag, eller i alla fall träna varje dag. Just nu känns det som att det kommer att ta väldigt lång tid att komma dit, om jag någonsin gör det.
I 3 år har jag sprungit från och till.

Jag har i år redan sprungit mer än jag kunde hela förra året, men det beror mest på att jag aldrig springer två dagar i sträck, och har därför lyckats att hålla mig skadefri mer än förra året.

Kan det vara så att vissa människor inte är menade att springa?

8 kommentarer:

  1. Har inte full koll på hur du tränar då jag inte haft koll på dig så länge ;), men har du fått hjälp att se över löpteknik och kör du någon typ av styrka?
    Jag tror att alla kan springa men man måste göra det på rätt sätt. Har själv fått göra radikala ändringar då jag hela tiden skadade mig. Nu har jag varit i stort set skadefri i 1½ år. Peppar peppar! ;)

    Jag har skrivit lite om min omställning i detta inlägget ifall du är intresserad.

    http://mina-utmaningar.blogspot.com/2009/12/1112-hur-springer-jag.html

    SvaraRadera
  2. Jag registrerar mina pass här:
    http://www.jogg.se/?sida=tdbfull&id=13338

    Intressant att läsa om din ändring av teknik.
    Jag har också ändrat rätt mycket genom åren.
    Min frekvens har ökat, och steglängden minskat.
    I och med att steglängden minskat så känns fotisättningen också mycket bättre.
    Det lustiga är att jag känner inte att det är någon speiell muskel som spökar utan att vaden hela vägen upp till knäet känns svullet och överbelastat.

    Jag tror att styrka kan vara nyckeln till det hela. jag vet bara inte hur jag ska passa in det med den övriga träningen.
    Eller hur jag ska lägga upp det över huvud taget.
    Min plan var från början att har ett kort intensivpass (5 km), ett Intervallpass och ett långpass i veckan.

    Det är det jag kört efter den senaste tiden...

    SvaraRadera
  3. Låter vettigt att köra 3 pass med det upplägget och att se till att köra långpasset riktigt lugnt.
    Bra att du ökat stegfrekvensen, det tror jag mycket på. Annars är styrkan bra att satsa på, speciellt core och även mycket ben. Det är dock inte lätt som sagt att få ihop det med löpningen ;)
    Om du någon gång funderar på att söka "proffshjälp" så kan jag varmt rekommendera min naprapat. Han är jätteduktig och kan även hjälpa dig med löpteknik. Slå honom gärna en pling och se vad han tror om det. Han sitter ute på Kockums Fritid och heter Jimmy.

    http://www.naprapatlabbet.se/kontakt.html

    SvaraRadera
  4. Jag har varit på IMC, men det kändes mest som att de var intresserade av att kränga ortopediska inlägg. Tyckte inte deras råd hjälpte så mycket.

    Jag kollar med Jimmy:-)

    SvaraRadera
  5. Jimmy är bra på att se "helheten" och intresserar sig verkligen, inga behandlingar "på löpande band" som det kan vara på många kliniker. Jag har även många vänner som går till honom och alla har bara gott att säga.

    Tror inte du blir besviken om du går dit, det brukar vara en A-Ha upplevelse ;)

    SvaraRadera
  6. Allt är ju värt ett försök.
    Jag har hållit på för länge för att ge upp... det finns bara en väg, och det är framåt;-)

    Har skickat ett mail till honom, så får vi se om han har tid.

    SvaraRadera
  7. Ska dit på måndag, precis lagom mellan loppen lördag och onsdag;-)

    SvaraRadera
  8. Va bra Thomas! Hoppas han kan hjälpa dig, ser fram emot en rapport! ;)

    SvaraRadera