.

fredag 19 november 2010

Thomas testar

De som varit inne på bloggen har sett att jag planerat att gör ett test som kan ge mig lite vägledning på vad jag ska utveckla för att komma i så bra form som möjligt inför Stockholm Marathon 2010.

Igår var det då dags!

Jag ankom en halvtimme för tidigt till Friskis i Lund, där Fitforfight håller till.
Christian som skulle hjälpa mig med testen var redan på plats och vi utnyttjade den extra tiden vi fått till att prata om löpning och träning generellt.

Därefter fick jag värma upp i ett par minuter, under tiden fick jag information om hur allt skulle gå till
När jag fått på mig den skräckinjagande masken och börjat låta som Darth Vader fick jag sätta igång.
4 minuter i varje tempo, med kort paus för stick i fingret efter varje runda.

Efter sticket höjdes tempot enligt tabellen här under tills jag helt enkelt inte klarade mer.
Ganska enkelt att förstå även för en lätt nervös och småtrött Thomas.



Det funkade ganska bra, och det var ungefär lika jobbigt som jag hade förväntat mig.
Jag hoppade av när jag hade pumpat på 15 km/h en stund.

Efteråt diskuterade jag med Christian vad det är som styr det där när man väljer att till slut hoppa av.
För i efterhand tyckte jag ju själv att jag kunde ha sprungit några meter till.
Men benen ju signalerade till hjärnan att nu är det stopp, så antagligen kunde jag nog inte gjort det ändå.



Tabellen ger följande jämna kurva.
Det finns flera andra diagram och data som jag ska gå igenom den närmaste tiden.
Genomgången av resultaten efteråt var noggrann, men kanske aningen för detaljrik (på mitokondrinivå).
När man tagit ut sig så mycket som man gör på ett test som det här, så kan det vara lite svårt med koncentrationen och kunna ta till sig det som sägs.

Det bästa hade varit ett skriftligt utlåtande, med tips och råd hur jag skulle kunna förbättra min träning utifrån mina värden.
Dessutom så hade det varit trevligt med data i ett statistiskt perspektiv. Det hade ju varit kul att veta hur man ligger i förhållanden till andra 39 åringar t.ex.

Lite besviken är jag nog, för när en kollega gjorde samma test i Köpenhamn, så var testen mer detaljerad, tog 2,5 timmar istället för 1,5.
Resultaten fick han även i excelformat så att han kunde jobba vidare med dem själv.
Dessutom gjordes ett komplett träningsupplägg till det mål han satt upp för nästa år.
Jag borde ju ha förstått att test som de här inte är standardiserade, och det är olika vad man får ut av testet.

I vilket fall planerar jag att göra om det om ett halvår strax innan Stockholm, för att se utvecklingen.
Men nästa gång, så gör jag det nog i Köpenhamn, där det mer detaljerade testet är billigare.

11 kommentarer:

  1. Intressant att se och läsa! Vad heter stället i Köpenhamn? Jag är väldigt intresserad av att göra ett sådant test. Bra att höra din åsikt om det du var på! kram

    SvaraRadera
  2. Det är Danish Sports Academy
    http://www.danishsportsacademy.dk/
    Min kollega var väldigt nöjd!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ja det låter verkligen som en bra grej att testa. Fast hoppas man isf förstår vad de säger där borta i Danmark =)

    SvaraRadera
  4. Hade du 183 som maxpuls?
    /Hälsn Mats

    SvaraRadera
  5. Det är ju inte längre till Kph än till Lund, dessutom är det fler aktörer i Kph. Det gynnar alltid kunden:)
    Kräv ett skriftligt utlåtande. Det verkar helt galet att du förväntas sitta och kunna ta in informationen efter att du kört upp dig på max.

    Jag har bara gjort test på cykel, också i Kph. Måste vara en speciell känsla att göra detsamma på ett löpband. På en cykel är det bara trampa till det inte går mer. Det går ju inte att lägga sig på bandet:)

    Hoppas du kan komma på Tomteintervallerna!

    SvaraRadera
  6. Alltid spännande med fina tabeller och diagram! Synd att du inte fick resultatet skriftligt, förstår att det är nästintill omöjligt att ta in sådär precis efter en maxinsats. Är ju svårt att komma ihåg även i normalt tillstånd. Du får göra det i Köpenhamn nästa gång! Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
  7. Adam:
    Jodå, jag tror nog inte att det ska vara så stort problem. Jag är ju har kanske lite svårt att avgöra det eftersom jag själv är halvdansk. Men om du behöver översättning så säg bara till :-)

    Mats:
    Ja, maxpulsen det är en sak som jag är ganska tveksam till, eftersom jag själv har uppmätt 195 på något pass.
    Mitt värde var alltså slutvärdet när jag var som mest utmattad efter 26 minuter.
    Vid min kollegas gjordes ett separat test för att få upp pulsen på max.

    Katarina: Ja, nästa gång blir det DK. Fattar inte att jag inte gjorde det från början. Men jag tyckte att det här verkade bra eftersom det skulle innebära att jag kunde göra det kvällstid på hemmaplan, och väntetiden inte var så lång.

    Jag räknar med att komma på Tomteintervallerna! Det ska bli jättekul att bli plågad dig!

    SvaraRadera
  8. Anna: Ja, Det blir alldeles säkert Köpenhamn.
    Fast det är ganska synd, för det hade varit bra om det fanns någon här i närheten!
    Och det synd att man inte satsar på "hela paketet" när man ju har utrustningen.
    Men jag antar att så länge man har kunder så fortsätter man med samma program.
    Trevlig på dig med! (Och till alla andra) :-)

    SvaraRadera
  9. Verkar lite låg, maxpulsen. Ler! Våra ungdomslöpare har varit i Polen i 10 dagar och blivit drillad av landslagstränare där. Lactatnivån på samtliga av "våra" löpare, var alldeles för hög. Många som tränar efter tesen snabbt hela tiden. Kan vara något att tänka på. Skall kolla in de i Köpenhamn, men skriver han inte på hemsidan att man skall få ett komplett resultat?

    SvaraRadera
  10. Jo, jag fick ett resultat som är som exemplet på sidan. Om man bortser från från mätningen av återhämtningstiden till vilopuls.

    Låt ingen skugga falla på Fitforfight, jag borde själv kollat upp vad som ingick:-)

    SvaraRadera
  11. Thomas, om du har din maxpuls, så är det lätt att utifrån denna göra ett bra upplägg. Pulsband skall man alltid ta med en nypa salt. Viktigast nu, tycker jag, är att du håller kvar vid hans mätning nästa gång. Annars kan du inte jämföra värdena.

    SvaraRadera