.

torsdag 25 november 2010

12 km Löpband

Mina 3 halvvuxna döttrar blev plötsligt 10 år yngre ikväll och kutade ut och gjorde snögubbar, snölyktor och åkte pulka.

Själv klurade jag på hur min träning kommer att bli om vintern blir lika hård som förra året.
Daniel beskrev hur jobbigt det var med marathonträning när allt är vitt och jobbigt.
Förutom det måste man vara försiktig vid vartenda steg man tar.
Det ger massor av spänningar på flera ställen i kroppen eftersom man aldrig vet vad som finns under snön man trampar på.
Dessutom är det inte speciellt kul!

Jag stack därför iväg till Friskis och ställde mig på löpbandet.
I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag hittills inte har sprungit mycket löpband, och jag märkte snabbt att man måste anpassa tekniken för skillnaden mot äkta vara.
Daniel tipsade om 1% lutning för att får naturligt motstånd motsvarande vinden.

12 km i 5 minuterstempo blev det, och med TV på väggen så gick ju tiden lika fort som en avlöning.
Fick lite känningar på ställen som normalt inte är speciellt belastade, men det är kanske bara bra att variera, för att kroppen ska hålla bättre.

Det lär bli flera rundor på löpbandet om vädret inte tillåter löpning utomhus..
Better safe than sorry:-)

5 kommentarer:

  1. Jag hör till dem som aldrig stått på ett löpband (undantaget på Löplabbet...) och tycker det verkar så fantastiskt tråkigt. Klarar inte av 4 månader löpband så är det bara. Samtidigt är det svårt med kvalitetspass ute i snön!! Vet faktiskt inte hur jag ska lägga upp det här!

    SvaraRadera
  2. Det går kanonbra! Ger bra träning både för flåset och för löparmusklerna att springa i snö. Löpning är en uteaktivitet året om.

    Allt annat är mesigt, hiii! Säger han som faktiskt har funderat på att köpa gymkort, ler!

    SvaraRadera
  3. Löpband är naturligtvis ett alt. till löpning i snömodd eller flera cm snö men is under. Håller dock tummarna för att snön i Skåne inte blir långvarig. Kör nog hellre rodd och cykel inomhus än löpbandslöpning. Fast snabba intervaller är nog att föredra inomhus nu. Kör hårt!

    SvaraRadera
  4. Anna: Ja, på vårt Friskis fanns det ju TV, och det funkade faktiskt förvånande bra som avledning. Dessutom finns det upp emot 15 löpband vid sidan om varandra, så lite gemensamhetskänsla blir det.

    Mats: Jo, Snä är nog bra, fast de där kvalitetspassen är nog svåra att köra då?
    Jag menar, lite måste man ju ändå ha koll på fötterna så att man inte trampar snett.

    Adam: Rodd och cykel är säkert också bra.
    Själv har jag ju fastnat för Friskis Cirkelträning, som även ger mycket träning som gynnar löpningen.
    Problemet med det är att jag börjar bli för stor på överkroppen.
    Jag sysslade med brottning i min ungdom och mina biceps sväller som ballonger bara jag gör ett par armhävningar.

    SvaraRadera
  5. Lite muskler skadar inte på överkroppen. Man kan ju inte springa runt som ett benrangel =)

    SvaraRadera