.

tisdag 23 november 2010

Marathonträning

På tisdag börjar min 26 veckorsträning inför Stockholm Marathon 2011.
Jag tänker följa Anders Szalkais upplägg för en tid på 3:30, och har även betalat lite pengar för att få den mer detaljerade versionen på marathon.se.

Målet är rätt ambitiöst med tanke på var jag ligger just nu, men tryggheten att följa ett program gör ju att man vet att om man bara klarar träningen, så ligger målet inom räckhåll.
Om kroppen klarar av mängder på över 70 k i veckan får vi se, i annat fall får jag nedjustera mina förväntningar om någon månad.

Första veckan börjar dock ganska lugnt med 38 k totalt uppdelat på 4 pass med ett 15 k långpass på söndagen.

Det verkar som att han har tänkt igenom det här... Anders:-)

11 kommentarer:

  1. Härligt med konkreta mål. Kör hårt! Får se hur löpvädret blir ikväll inför 12x400m.

    SvaraRadera
  2. Shit, då är det bara ett halvår kvar!!! Har väl ungefär samma mål som dig (mitt mål är pers, dvs snabbare än 3.29.27...) men jag kör på annat program. Blir kul att se hur olika vi tränar och om vi lyckas få till samma resultat! Jag kommer träna mycket mindre än dig... 70 k... så långt har jag aldrig sprungit på en vecka. Eller jo för två veckor sen då :)

    SvaraRadera
  3. Härligt mål :) Bara 38 k lät mycket, men kul så klart! Å lite avis är jag allt... kryper fram med ökningen av km vecka för vecka, sakta men säkert. Ditt långpass är min veckodos nu :)! Ska bli kul att följa din träning, har du ngt annat lopp än maran som du ska springa nästa år? kram

    SvaraRadera
  4. Adam: Ja, jag har aldrig varit bra på organiserad träning, men att följa ett skrivet progam ska väl även jag kunna klara av:-)
    Hoppas att det spricker upp så att du kan komma ut på dina intervaller!

    Anna:
    Ja, Ett halvår. Visst känns det lite skrämmande? Jag har ju aldrig sprungit en Mara, så jag räknar kallt med att du har större chans att lyckas. (Så slipper jag den pressen) ;-)
    Jag MINNS att du sprang väldigt långt häromveckan! Och jag är fortfarande stum av beundran!

    Emilia:
    Jag är ju heller inte uppe i den volymen än, och har aldrig varit över 44 km/vecka, så det blir helt klart en utmaning. Men med mina två friskispass i veckan hoppas jag vara tillräckligt stark för att klara det.
    Jag ser väldigt mycket fram mot det, och hoppas på många hejarop på vägen, det lär behövas:-)

    Jag har inte planerat så många andra lopp under våren. Jag har funderat på Malmö Halvmarathon som enligt vissa källor ska gå i slutet av april, men vad jag vet finns det ingen officiell inbjudan än.
    I Annat fall får jag hitta några kortare lopp för att få känslan av att tävla.

    SvaraRadera
  5. Det hade ju varit ganska ambitiöst (och dumt) att börja på 70k i vecka, mer lagom med 38 :)Ska bli spännande att följa dig! Själv sparar jag min mara-debut till 2012

    SvaraRadera
  6. Varför inte köra Springtime den 14 maj? Inte så långt men en bra träning. Sen tipsade syrran om http://www.sydkustloppet.se/ den 30 april. 21km.

    SvaraRadera
  7. Szalkais programm gillar jag verkligen! Du ökar mängden på ett bra sätt och varvar dom tuffa veckorna med lite lättare veckor så att kroppen får "hämta hem" träningen. Bli inte stressad av programmet bara utan se det som en "ryggrad" i träningen och ha inte dåligt samvete över missade pass. Man blir lite sliten och skadad ibland även om man inte vill det så hoppa över pass med gott samvete ifall det inte känns rätt.

    Tror Szalkai skrev "Inget pass är viktigare än kontinuiteten i träningen"....värt att tänka på ;)
    Jag kommer följa dig med stort intresse här! Lycka till med träningen!!!

    SvaraRadera
  8. Lycka till Thomas! Skall bli intressant att följa dina framsteg, ler! Jag hade tänkt testa formen i Malmö, i april. Lagom att köra en mara 1,5 månad innan.

    SvaraRadera
  9. Halvmaran kan du kolla på Heleneholms hemsida, http://www.heleneholmslanglopare.se/pages/taevlingar/egna-arr./heleneholms-marathon.php ta hela istället vet jag!

    SvaraRadera
  10. Sara: Ja, det är nog ganska klokt att inte börja på max. Det är jättekul att följa dig med!
    Du är klok som väljer att spara debuten, själv måste jag ha något att fokusera på till nästa år, och när jag nu har betalat den dyra anmälningsavgiften så hoppas jag kunna driva mig genom den hårda träningen:-)

    Adam: Sydkustloppet är ett av de lopp jag räknar med, får ta mig en fundering på Springtime med :-)

    Daniel: Jag minns att du skrev om just det där med att hämta hem träningen. Jag hoppas att programmet får den effekten på mig, och att jag äntligen lär mig att springa mycket vid rätt tidpunkt.
    Jag kommer inte att följa det slaviskt heller, eftersom jag känner att jag även måste köra en hel del styrka och stabilitet för att orka med löpningen.
    Så jag tror att ca. 1 pass i veckan blir ersatt av ett Cirkelträningspass, åtminstone fram till i januari.

    Mats: Tack för länken, jag tror att jag väntar lite med att betämma mig för vilka lopp det blir, men nu har jag ju en hel del att välja mellan.
    Jag har även funderingar på att köra en hel mara, bara för att prova. Men jag vet inte om återhämtningen kommer att ta för mycket tid från den vanliga träningen.
    Efter halvmaran i Skanör var jag ganska medtagen i över två veckor.

    SvaraRadera
  11. Lycka till med träningen. Skall bli kul att följa dig och dina framsteg!

    SvaraRadera