.

torsdag 16 augusti 2012

Återhämtning

Det händer varje gång efter större lopp att jag ungefär en vecka till uppemot 10-11 dagar mår skit rent fysiskt i kroppen.

Det är ganska lustigt att titta tillbaka på gamla inlägg där jag undrar om jag har hjärtproblem, eller andra åkommor trots att det bara är ett par dagar efter en större ansträngning.

Här är ett par exempel:
http://jogg-thomas.blogspot.com/2010/09/overtranad.html
http://jogg-thomas.blogspot.se/2012/05/far-inte-luft.html

Gemensamt för detta är att det är högst tillfälligt, även om man blir lite skräckslagen efter några dagar och börjar fundera på vilken allvarlig sjukdom man nu har fått.
Hypokondrin finner nya höjder när man dessutom börjar googla på symtomen.

Lösningen heter återhämtningsjogg för mig i de flesta fall.

Efter lördagens insats har jag varit totalt energilös och mått skit helt enkelt.
Jag har ingen feber, men varenda liten ansträngning, såsom att gå upp från sängen eller sätta på kaffe kändes jobbigt.
När jag satte mig i soffan i går efter dagens jobb låg min vilopuls på 95.
Måste ju göra något..

Så på med löparskorna, ut och börja lunken.

Efter 1 km var jag smått uppvärmd och pulsen började kännas bra..
Efter 4 km kändes allt nästan som vanligt.
Vid milen var det löpareurofori och tacksamhet.

I morse var pulsen normal igen:-)








16 kommentarer:

  1. Märkligt!? Var rädd om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så märkligt kanske.. Men lite småtråkigt, för man vill ju liksom igång igen..
      :)

      Radera
  2. Det är nog ingen fara. Ta det lugnt bara, kroppen behöver återhämta sig ungefär som efter man varit övertränad. En tävling är ju rätt stressande och kroppen svarar med högre vilopuls, trötthet osv. SÅ vila, sömn, mat och lite återhämtningsjogg tror jag är bra:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det väl:)
      Jag ska bara lära mig att det händer och inte börja tro att jag är allvarligt sjuk varje gång:)

      Radera
  3. Hehehe, skönt i alla fall att du nu har insett dambandet. Så att du slipper tro att du fått hjärtsvikt/ leukemi efter varje lopp;)

    Men hur kommer det sig att du blir så himla påverkad? Du måste vara riktigt bra på att ta ut dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur?
      Ska erkänna att detta inte är enda gångerna som jag är hypokondrisk, även om det har blivit mycket bättre sedan jag började träna:-)

      Jag vet faktiskt inte varför jag blir så medtagen..
      Antar att jag ofta inte har varit tränad för distansen helt och hållet, och att mitt pannben är så tjockt att jag fortsätter trots att kroppen egentligen vill lägga av, vilket gör att jag går över gränsen för var jag egentligen borde utsätta mig för..

      Radera
  4. Känner igen mig. Just nu känns allt asjobbigt! Får mjölksyra då jag går i trappor, anfådd då jag springer... men så efter att jag sprungit några kilometer så släpper det och allt känns lugnt! Plötsligt känns det lätt! Det är så konstigt att jag inte förstår mig på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nått skumt är det.
      Eller så är det bara så lätt att effekten av uppvärmningen är rejält försenad ibland:)

      Radera
  5. Jag har lättare att förstå om det känns så där i några dagar men över en vecka?! Förstår att du tycker det är läskigt... Får du i dig rätt näring? Lite extra magnesium kanske? Och lätt, lätt träning så fort som möjligt (trots läskig känsla i kroppen) så du får bort "skräpet" kanske? Är det likadant efter hårda träningspass?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar magnesium i perioder men jag kanske ska ta det i större mängd just i samband med lopp?
      Och kanske ta lättare jogg redan dagen efter?
      För det mesta brukar jag annars vänta 2-3 dagar..

      Träning har inte den effekten... det är bara när jag gått en bra bit över den mängd/intensitet jag brukar göra..

      Radera
  6. Prova med magnesium efter hårda lopp/race och lite lätt träning dagen efter. Vila andra.Sen lätt tredje igen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Så blir det fr.o.m. nu :-)

      Radera
  7. Och glöm inte bra mat! Inte såna där karameller... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi... det där blir lite svårare :-)

      Radera
  8. Då blir det även svårt med återhämtningen.... ;-)

    SvaraRadera
  9. Attans... att människor alltid ska vara så sanningsenliga :-)

    SvaraRadera