.

torsdag 3 mars 2011

Powerplate

Plats: Friskis - Ön i Limhamn
Vad: Instruktion och genomgång av Powerplate
Vem: Thomas och en trevlig instruktör


Jag förväntade mig att det skulle bli en extremt ansträngande erfarenhet, så jag värmde upp en lång stund på cykeln innan det var dags att träffa min instruktör.

Vi började med inställningarna..
Det fanns 30, 45 och 60 sekunder samt 30, 35, 40 och 50 Hz. att välja på.
Ju högre Hz, ju jobbigare blir det och för de flesta övningar är 30 sekunder tillräckligt.
Instruktören började med att smickra mig och säga att jag var tränad nog att köra 40Hz.
Efter det litade jag fullständigt på honom.

Det fanns en fin affisch med bilder på övningarna, så instruktörens uppgift bestod med av att visa alternativa övningar, och se till att övningen blev jobbigast möjlig.
Det är statisk träning det handlar om, så man ska alltså stå helt stilla(möjligtvis dra i en riktning), för att få mest ut av träningen.
Vissa av positionerna gav inte mycket medan andra var plågsamma från första sekunden.

Instruktören gav sig verkligen tid att förklara allt, och besvara mina undringar om skadliga skakningar till hur ofta man kan träna.
Enligt honom kan man träna upp emot 3 ggr per vecka utan problem och skakningarna ligger i spektrat där det bara gör nytta,

Efter stretching och avslappningsövningar (som också föregick på plattan), så kändes kroppen riktigt skön.
Idag har jag träningsvärk i flera muskler som jag vet jag är för dålig på att träna annars.
Min bedömning är att det är ett mycket bra komplement till all den vanliga träningen - skonsamt men effektivt.

Det som slår mig är att det verkligen var INGEN som visade intresse för de två maskiner som fanns i lokalen.
I detta effektiva samhälle när folk hela tiden är ute efter snabba lösningar borde PP vara som en skänk från ovan.
Instruktören berättade att de flera gånger varit på väg att ta bort maskinerna pga. att det inte var någon som använde dem, och att det står ett par helt oanvända maskiner för 150.000 spänn styck i källaren.

Men nu har de åtminstone EN person som kommer att använda dem kontinuerligt :-)

11 kommentarer:

  1. Vi hade en på vårt gym ett tag men det var samma sak där - INGEN som använde den. Inte ens jag. Men nu när ni alla pratar så varmt om den blir jag ju lite sugen och ångrar minsann att jag aldrig testade..

    SvaraRadera
  2. Roligt att du gillade PP!
    Jag har ett nummer av RW från förra året där Ingmarie skrivit en artikel om just PP och övningar för oss löpare. Ska försöka komma ihåg att dra några kopior till dig nästa gång vi träffas, du får gärna påminna mig dock ;)

    SvaraRadera
  3. Det finns MASSOR av andra övningar än de där tråkiga på plancehn. Och det går alldeles UTMÄRKT att köra dynamiska övningar på plattan. jag har en hel hög med roliga övningar. Kan jag köra slut på proffsboxare så ska jag nog kunna köra slut på dig med. ;-) Jag tror att just bristen på variation gör att många tröttnar/inte ens vill testa vilket är väldigt tråkigt för det ÄR bra träning!

    SvaraRadera
  4. Det låter väldigt kul och effektivt med PP! Jag måste bara testa! Börjar bli lite tråkigt att sitta situps på mobilen och vänta på att någon ringer. Det verkar inte som det tar så bra. Det vibrerar liksom bara lite på ena skinkan :)

    SvaraRadera
  5. Anna (Orka mera) - Det är ju inte för sent, även om du självklart inte har den precis i närheten:-)
    Jag tycker dessutom vibrationerna gjorde höften riktigt avslappnad.

    Daniel - Ja, jag gillade den så mycket att jag faktiskt körde ett pass till igår efter spinningen:-) Skulle vara jättekul om jag fick Ingmaries övningar!

    Ingmarie - Skulle vara en ära att bli slutkörd av dig! För min del tycker jag att det verkar svårt att tröttna på eftersom det går så fort.. Man hinner ju med kroppen på typ 20 minuter!

    John - Ja det är det verkligen.
    Du får ta och skaffa en mobil till så att du får stereovibrationer :-)

    SvaraRadera
  6. Skicka maskinerna till Kungälv!!!

    SvaraRadera
  7. Andrej - Ingen dum ide! ;)

    SvaraRadera
  8. man kan bli dödens trött på bara 30 sek... :-)

    SvaraRadera
  9. Låter onekligen som en annorlunda träningsform, har också hört att det ska vara väldigt effektivt. Härligt att höra att du sakteligen tillfrisknar från dina skador!

    SvaraRadera
  10. Ingmarie - Man kan bli trött på tio sekunder, och jag kroknade på fem när jag provade 50 Hz :-)
    Menade mest att det är ju svårt att tröttna på något som man bara behöver träna med i 20 minuter för att få en "full body workout" :-)

    Linn - Ja det är det. Man tror ju att allt sådant är typ båg, men detta kändes bara bra, och musklerna mådde prima och var genomkörda och goa efter passet.
    Visst är det härligt att man är på bättringsvägen. Det är lång väg än, men för varje dag som går så blir jag liiite liiiite bättre :-)

    SvaraRadera
  11. Man blir glad över alla positiva kommentarer och ledsen över den oerhörda bristen på kunskap och utbildning i vad Power Plate verkligen kan göra för kroppen, inte bara för styrka och prestanda men också på hela rehabsidan. Det finns tyvärr bara ett fåtal riktigt bra PT tränare som verkligen kan Power Plate och är utbildade i hur man använder den. Jättetråkigt! För att själva få träningsidéer och information om Power Plate, gå gärna in på Facebook där vi finns på www.facebook.com/pages/POWER-PLATE/138271019119?tour=1&sk=wall#!/pages/POWER-PLATE/138271019119?sk=wall och även på www.facebook.com/profile.php?id=100000164231102 .
    Kontakta oss om det finns några speciella träningsövningar som efterfrågas.
    Tack än en gång, Ingmarie, för den suveräna artikeln i RW förra sommaren!
    Varma hälsningar,
    Power Plate Nordic

    SvaraRadera