.

onsdag 1 juni 2011

Box


Som ett steg i processen att göra min höft stark som stål bokade jag in mig på Friskis Box-pass igår.

När jag kom dit upptäckte jag att det var ett 90 minuters och inte 60 minuterspass som stod i schemat.
På dessa passen ger det en rätt stor skillnad eftersom en kvart går åt i början och slutet till uppvärmning och stretch.
Den hårda delen av passet var nu 60 och inte 30 som det annars är.

De som inte har en sparringkompis med sig samlas i mitten innan passet och blir fördelade efter storlek.
Kvar stod då jag och den största killen(sett til muskelmassa).
Jag som numera är rätt tunn och utan större muskler på överkroppen passade väl ihop sådär med honom.
Tror faktiskt att det såg rätt komiskt ut.
Men han var väldigt trevlig, och tog det försiktigt med mig.

Höften kändes mjuk och fin, så jag kunde köra loss utan att behöva fundera så mycket på att gå sönder.

Själva passet gick faktiskt över förväntan.
Flera av övningarna var mycket "löpstyrkeaktiga" och allt genereras från höften.
Det handlar även mycket om den explosivitet som jag saknar.

Men det jag inte har i styrka tar jag igen i uthållighet, och när resten av flocken började tackla av i slutet var jag piggare än innan och funderade som vanligt på om jag skulle träna något annat när jag ändå var där och hade lite tid över.

Men jag valde att köra lite extra stretch och uppmjukning istället.

Jag tror att kroppen tackar mig idag, för i skrivande stund har jag inte det minsta tillstymmelse till träningsvärk.
Men som de flesta känner till, så är det inte dagen efter som är värst, utan dagen efter dagen efter!

Så i kväll blir det Spinning - Puls som återhämtning, så kanske jag kan mildra morgondagens obehag:-)

3 kommentarer:

  1. Exakt! 48 timmars är inte att leka med. ;-)

    SvaraRadera
  2. Ingmarie - Det hjälpte faktiskt med spinningen.. det är ju rena medicinen det där :-)

    Andrej - Tack! det lär inte vara sista gången :-)

    SvaraRadera